Thursday 13 December 2012

Dzulkifli Buyong


Lahir pada tahun 1948 di Kuala Lumpur.
Digelaranak berbakat luar biasaketika menuntut di Victoria Institution, Kuala Lumpur.
Menjadi terkenal dan disanjung sejak usia muda.
Mendapat bimbingan daripada Patrick Ng Kah Onn, Wednesday Art Group dan pendidikan seni formal di Institut Teknologi Mara.
Karya beliau menggunakan media kapur pastel. 
Pada usia 16 tahun - telah memenangi berbagai-bagai penghargaan termasuk pingat emas dari Permaisuri Agong Raja Tengku Ismail Tengku Budriah dan Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj.
 Ketika usia 17 tahun - menang tempat ketiga dalam kontes Menggambar Poster Nasional.
Dzulkifli Buyonh menerima anugerah pada waktu muda.



Tajuk : Kapal Kertas
Tahun : 1966
Media : Kapur Pastel
Tema  : Permainan Kanak-kanak
Gaya  : Impresionisme
Nilai  : Menggambarkan suasana budaya tempatan di desa.     








Tajuk : Membakar Semut 
Tahun : 1967
Media : Kapur pastel
Tema  : Aktiviti kanak-kanak alam tempatan
Nilai  : Merakamkan keriangan, kenakalan, keharmonian, dan kegembiraan hidup kanak-kanak di kampung



Kelambu, 1964, Kapur pastel

38 comments:

  1. asalam sy mohon izin unrtk amik notayg adew kat blog ne untuk buat presentaion seni di sekolah saya ye :)

    ReplyDelete
  2. Salam sejahtera, saya Azlina, editor untuk buku teks Pendidikan Seni Visual yang diterbitkan untuk Kementerian Pendidikan Malaysia ingin memohon kebenaran menggunakan gambar/foto/karya yang terdapat dalam blog tuan/puan. Sila hubungi saya di emel yusazlina11@gmail.com berikut untuk maklumat lanjut. Terima kasih.

    ReplyDelete
  3. saya mintak izin untuk guna nota untuk presentation seni kat sekolah

    ReplyDelete
  4. Hai . Minta Izin Nk Guna Nota Encik , Saya Nk Buat Buku Skrap Tentang Tokoh Seni . Terima Kasih :D

    ReplyDelete
  5. boleh sy tau latar belang Catan 'Bermain Gelang' juga?plsss..

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. HAI SAYA JUGA MAHU MINTA IZIN UTK MEMBUAT PRESENTATION

    ReplyDelete
  8. Minta izin maklumat ini untuk kerja sekolah

    ReplyDelete
  9. Sye minta izin nak guna maklumat ini untuk kerja seni sye😘

    ReplyDelete
  10. Saya mintak izin untuk guna maklumat membuat assingment

    ReplyDelete
  11. MINTA IZIN UNTUK GUNA GAMBAR UNTUK ASSIGMENT UNI SAYA. TERIMA KASIH

    ReplyDelete
  12. Sy nk minta izin mengunakan maklumat di atas utk krj seni

    ReplyDelete
  13. Saya mintak izin untuk guna maklumat di atas yaa

    ReplyDelete
  14. Salam terhormat.

    Izinkan saya menggunakan imej lukisan tuan untuk tujuan ilmiah. Terima kasih (penulisan artikel jurnal).

    ReplyDelete
  15. salaam, minta izin juga gunakan info-info ini untuk tujuan kajian saya. terima kasih.

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum saya ros minta izin untk pembentangan seni ye

    ReplyDelete
  17. Saya ada memories dgn beliau..awal 90'an Semasa di Bahagian Set Artist dan Grafik, Wisma TV, K. Lumpur..

    ReplyDelete
  18. Salam sejahtera, saya cikgu fariza mohon keizinan menggunakan foto/ gambar dari blog tuan. untuk penghasilan video pengajaran dan pembelajaran.terima kasih.

    ReplyDelete
  19. Salam..saya minta izin untuk menggunakan info info di dalam blog ini bagi tujuan pembelajaran

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum..saya mohon izin menggunakan foto bagi tujuan menghasilkan soalan

    ReplyDelete
  21. aslm sy minta izin untuk mgmbil sbhgin gmgr utk present sklh

    ReplyDelete
  22. Saya minta izin untuk menguna info ini untuk membuat projek sekolah Ye.

    ReplyDelete
  23. Sila letak lebih banyak info ye

    ReplyDelete
  24. sila letak lebih banyak info

    ReplyDelete
  25. assalamualaikum saya mohon izin ambil gambar dlm blog ni,bagi mempersiapkan tugasan UNI. terima kasih

    ReplyDelete