Biodata Pestalozzi
- Dilahirkan
pada
12 Januari
1746 di
Zurich,
Switzerland
- Bapanya Johann Pestalozzi, telah
meninggal
dunia
ketika
beliau
berusia
5
tahun.
Beliau
telah
dibesarkan
oleh
ibunya
Susanna Hotz
Pestalozzi bersama-sama
kakak
serta
seorang
pembantu
rumah.
- Beliau
tidak
pernah
ke
sekolah
sehinggalah
beliau
mencapai
usia
9 tahun.
Pada
peringkat
awal
persekolahannya,
beliau
tidak
begitu
menaruh
minat
dalam
pembelajarannya.
- Walaupun
demikian,
beliau
telah
berjaya
melanjutkan
dan
menamatkan
pengajiannya
di
Universiti
Zurich (University Of Zurich).
- Pestalozzi
juga
memberi
komitmennya
kepada
keadilan
sosial
dan
berminat
dalam
bidang
inovasi
yang dia
telah
ceburi
pada
awal
persekolahannya.
Keadaan
ini
membuatkan
Pestalozzi semakin
berminat
dalam
pendidikan.
Konsep tentang Alam, Manusia dan Tuhan
Alam
Mula-mula Pestalozzi mengesan
idea Rosseauo
tetapi
ditolaknya.
Pestalozzi menggunakan
istilah
“alam”
yang sinonim
dengan
sesuatu
yang asli
boleh
berkembang.
Alam
yang asli
itu
perlu
diisi
dengan
sesuatu
yang baik
untuk
menjaga
keharmoniannya.
Manusia
Manusia
ialah
bahagian
integral dari alam yang mempunyai
proses
perkembangan
pada
diri
mereka.
Manusia
khasnya
kanak-kanak
terdapat
3 tahap penting
iaitu :
i) pemikiran
kanak-kanak
masih
kabur
ii) objek-objek
muncul
pada
awalnya
yang dibentuk melalui
kualiti
yang eksplisit
iii) objek-objek
ini
dikatakan
sebagai
konsep-konsep
umum
atau
menurut
kata
Pestalozzi “ditentukan”.
Tuhan
Pestalozzi percaya warak atau patuh kepada Tuhan akan membawa kebijaksanaan
dan
semangat
wira.
Warak maksudnya alim, beriman.
Seseorang
yang warak
tidak
melakukan
perkara
yang mungkar dan
jahat
seperti rasuah dan menyeleweng.
Mereka
juga
dilihat
tidak
meninggalkan sembahyang dan rukun Islam yang
lain.
Konsep tentang Pendidikan
Langkah yang digunakan
Cara yang ditekankan
oleh
Pestalozzi disebut Pestalozianisme.
Cara beliau adalah
seperti
belajar
tulisan
dan
geometri
dan
tidak
beza
dari
mata
pelajaran
lain. Konsep ini menekankan
kepentingan
aktiviti
mata,kepala
dan
tangan
tetapi
tidak
pada
keistimewaan
seni
yang membezakannya
sebagai
satu
disiplin
tersendiri.
Pestalozzi juga percaya
bahawa
kerja
tangan
atau
kraftangan
mestilah
juga
diajar
dengan
menekankan
konsep
pendidikan
sepanjang
hayat
terhadap
aktiviti
praktikal
ini.
Menurut Pestalozzi, beliau memperkembangkan cara dengan pengasuhan dan pendidikan anak, iaitu Kepala, Hati dan Tangan.
Kepala : Alias intelektual yang dikembangkan adalah bahasa, lagu, tulisan, berhitung dan menggambar.
Hati : Mulai dari perasaan seperti cinta dan sabar hingga tingkat tertinggi, iaitu patuh kepada Tuhan.
Tangan : Berkaitan dengan kemampuan, praktis dan keterampilan.
Tujuan Pendidikan
Tujuan
pendidikan
menurut
Pestalozzi adalah modern
civilization. Khususnya
pembebasan
diri
dari
kerumitan persepsi
diri
dan
hal-hal
yang tidak berguna. Menurut beliau, pengetahuan adalah untuk mendapatkan kebahagiaan.