Monday 31 December 2012

Edmund Burke Feldman


  • Edmund Burke Feldman, banyak menggagas pemikiran mengenai seni . Beberapa idea dan pemikiran seni Feldman , dituangkan dalam karya tulis , iaitu : Varieties of Visual Experience, Thinking about Art , The Artist , dan Compotition Art . V .
  • Banyak diikuti oleh beberapa pemikir seni lainnya . Salah satu pemikiran dan karya tulis yang cukup fenomena dan banyak dirujuk oleh pelaku seni di Indonesia , tertuang dalam Art As Image and Media.
  • Melalui buku ini Feldman mengklasifikasikan dalam tiga fungsi seni , iaitu : personal functions of art , the social function of art , dan the physical functions of art
The Personal Functions of Art
  • Gambar visual - alat komunikasi. Akan tetapi , seni melampaui komunikasi informasi , tetapi juga mengungkapkan seluruh dimensi keperibadian manusia , atau psikologis , keadaan tertentu.
  • Seni adalah lebih dari simbol standar dan tanda-tanda yang digunakan kerana pembentukan unsur-unsur , seperti : garis , warna , tekstur , mengirim subliminal makna luar informasi dasar. Keberadaan unsur-unsur ini memberikan maksud dan makna kepada artis dan penonton.
The Sosial Functions of Art 
  • Seni melakukan fungsi sosial jika mempengaruhi kelompok manusia ; hal ini dibuat untuk dilihat atau digunakan dalam situasi umum (karya mural dari Diego Rivera ) ini menggambarkan aspek-aspek kehidupan bersama oleh semua , sebagai lawan jenis pengalaman peribadi.  
The Physical Functions of Art
  • Fungsi seni dalam gagasan Feldman , merupakan salah satu pengaturan yang akan melekat pada setiap karya seni. Karya peribadi atau kelompok , tetap berbicara mengenai ruang dan dimensi pemikiran dan konsep-konsep emosional . Fungsi , dalam batasan Feldman adalah seperangkat alat yang tidak dimaksudkan untuk mengatur kenapa seniman berkarya, tetapi lebih pada dinamisnya seniman dalam berkarya .  
  


Menurut Edmund Burke Feldman (1994), kita mesti mengelak dari konflik sewaktu membuat kritikan.

Selain itu, Edmund menghuraikan bahawa pengkritik tidak boleh menggunakan komen yang boleh merosakkan reputasi seseorang atau sesuatu kumpulan

No comments:

Post a Comment