- Dilahirkan pada 12 Januari 1746 di Zurich, Switzerland
- Bapanya Johann Pestalozzi, telah meninggal dunia ketika beliau berusia 5 tahun. Beliau telah dibesarkan oleh ibunya Susanna Hotz Pestalozzi bersama-sama kakak serta seorang pembantu rumah.
- Beliau tidak pernah ke sekolah sehinggalah beliau mencapai usia 9 tahun. Pada peringkat awal persekolahannya, beliau tidak begitu menaruh minat dalam pembelajarannya.
- Walaupun demikian, beliau telah berjaya melanjutkan dan menamatkan pengajiannya di Universiti Zurich (University Of Zurich).
- Pestalozzi
juga
memberi
komitmennya
kepada
keadilan
sosial
dan
berminat
dalam
bidang
inovasi
yang dia
telah
ceburi
pada
awal
persekolahannya.
Keadaan
ini
membuatkan
Pestalozzi semakin
berminat
dalam
pendidikan.
Alam
Mula-mula Pestalozzi mengesan idea Rosseauo tetapi ditolaknya. Pestalozzi menggunakan istilah “alam” yang sinonim dengan sesuatu yang asli boleh berkembang. Alam yang asli itu perlu diisi dengan sesuatu yang baik untuk menjaga keharmoniannya.
Manusia
Manusia
ialah
bahagian
integral dari alam yang mempunyai
proses
perkembangan
pada
diri
mereka.
Manusia
khasnya
kanak-kanak
terdapat
3 tahap penting
iaitu :
i) pemikiran
kanak-kanak
masih
kabur
ii) objek-objek
muncul
pada
awalnya
yang dibentuk melalui
kualiti
yang eksplisit iii) objek-objek ini dikatakan sebagai konsep-konsep umum atau menurut kata Pestalozzi “ditentukan”.
Pestalozzi percaya warak atau patuh kepada Tuhan akan membawa kebijaksanaan
dan
semangat
wira.
Warak maksudnya alim, beriman.
Seseorang
yang warak
tidak
melakukan
perkara
yang mungkar dan
jahat
seperti rasuah dan menyeleweng.
Mereka
juga
dilihat
tidak
meninggalkan sembahyang dan rukun Islam yang
lain.
Konsep tentang Pendidikan
Langkah yang digunakan
Cara yang ditekankan
oleh
Pestalozzi disebut Pestalozianisme.
Cara beliau adalah
seperti
belajar
tulisan
dan
geometri
dan
tidak
beza
dari
mata
pelajaran
lain. Konsep ini menekankan
kepentingan
aktiviti
mata,kepala
dan
tangan
tetapi
tidak
pada
keistimewaan
seni
yang membezakannya
sebagai
satu
disiplin
tersendiri.
Pestalozzi juga percaya
bahawa
kerja
tangan
atau
kraftangan
mestilah
juga
diajar
dengan
menekankan
konsep
pendidikan
sepanjang
hayat
terhadap
aktiviti
praktikal
ini.
Menurut Pestalozzi, beliau memperkembangkan cara dengan pengasuhan dan pendidikan anak, iaitu Kepala, Hati dan Tangan.
Kepala : Alias intelektual yang dikembangkan adalah bahasa, lagu, tulisan, berhitung dan menggambar.
Hati : Mulai dari perasaan seperti cinta dan sabar hingga tingkat tertinggi, iaitu patuh kepada Tuhan.
Tangan : Berkaitan dengan kemampuan, praktis dan keterampilan.
Tujuan Pendidikan
Tujuan
pendidikan
menurut
Pestalozzi adalah modern
civilization. Khususnya
pembebasan
diri
dari
kerumitan persepsi
diri
dan
hal-hal
yang tidak berguna. Menurut beliau, pengetahuan adalah untuk mendapatkan kebahagiaan.
No comments:
Post a Comment