Frank Cizek |
Perihal Seni Tampak
- Seni sebagai satu peranan ekspresi bebas dalam pendidikan.
- Kanak-kanak diberi ruang untuk melukis mengikut pandangan mereka supaya tidak hilang kreativiti dan sifat keperibadian diri.
- Seni mewujudkan suasana gembira, suka, riang,minat untuk belajar dan memajukan diri.
- Kanak-kanak memiliki daya kreativiti yang tinggi dan memerlukan suatu kaedah untuk meluahkan ekspresi diri.
- Kanak-kanak perlu diberi ruang untuk melukis bagi menyatakan apa yang mereka lihat dari pandangan mereka sendiri.
- Kanak-kanak mempunyai impuls kreatif yang tersendiri dan haruslah digalakkan untuk memajukan keindividualan sendiri mengikut kemampuannya.
- Mereka juga perlu dibebaskan dari kongkongan peraturan lukisan orang dewasa supaya tidak hilang kreativiti dan sifat keperibadian diri.
- Mencadangkan agar kreativiti kanak-kanak seharusnya dibiarkan berkembang mengikut kemahuan mereka sendiri.
- Apabila mencapai tahap tertentu, kanak-kanak didedahkan dengan tatabahasa visual seperti unsur-unsur dan prinsip-prinsip seni sebagai suatu pengukuhan.
- Menyeru untuk membebaskan kanak-kanak dari nilai-nilai yang dipaksakan dari kaca mata orang dewasa.
- Keperluan asasi kanak-kanak dipentingkan dan kanak-kanak dikatakan suci dan tulen seperti kertas putih.
- Apabila kanak-kanak menggunakan imaginasi dan ekspresi diri, wujudlah suasana gembira dan suka riang.
- Minat belajar dan ingin hendak belajar. Kenyataan ini juga telah membawa kepada perkembangan cabang terapeutik seni, cabang kraf untuk kanak-kanak bermasalah dan seni untuk menyokong pembelajaran mata pelajaran lain.
No comments:
Post a Comment