Saturday, 25 May 2013

Rangsangan Ke Arah Pemikiran Kreatif

Pengertian Kreativiti
  • Kreativiti berasal daripada perkataan Latin iaitu 'creare' bermaksud memenuhi.
  • Menurut Kamus Dewan pula, kreativiti ialah kemampuan mencipta daya kreatif iaitu mempunyai kebolehan mencipta dan mengembangkan sesuatu idea baharu dan asli.
Rangsangan Ke Arah Pemikiran Kreatif
  •  Bagi mengalakkan dan merangsang pemikiran kreatif dalam kalangan pelajar, kaedah sumbangsaran boleh digunakan.
  •  Asas sumbangsaran ialah mengasingkan proses penghasilan idea daripada proses menilai.
  • John Bear (1997) telah menggariskan 4 panduan utama semasa menjalankan sesi sumbangsaran.
  • Kaedah Pertama : Elakkan membuat penilaian, terutama semasa proses awal sumbangsaran. Ini boleh membantutkan usaha murid untuk menyalurkan idea kerana khuatir idea yang diberikan tidak mampu dilaksanakan.
  • Kaedah Kedua : Elakkan pemilikan idea oleh kumpulan atau individu. Ini kerana apabila idea dan saranan dihakmilikkan oleh individu atau kumpulan, ianya akan menyebabkan perasaan ego wujud lalu mengurangkan kerjasama dalam kalangan murid. Keadaan ini biasanya mewujudkan suasana tegang kerana mereka cuba untuk mempertahankan idea dan secara tidak langsung menyebabkan kesukaran untuk memperbaiki idea tersebut.
  • Kaedah Ketiga : Menjelaskan kepada murid bahawa tidak menjadi kesalahan untuk menjamin idea dan cara sedia ada bagi tujuan penambahbaikan dalam proses kemudiannya.
  • Kaedah Keempat : Menggalakkan sumbangsaran idea yang luar biasa yang kadangkala tidak masuk akal. Galakan sebegini akan merangsang murid untuk berfikir luar daripada kemampuan supaya murid mempunyai idea menarik, tidak bersifat konvensional dan bersifat biasa sahaja. 

Friday, 24 May 2013

Surealisme

  • Perkataan "surealisme" berasal dari perkataan 'super' dan 'realism'.
  • Manifestasinya ditonjolkan dalam catan, teater, kesusasteraan, falsafah dan muzik.
Istilah Surealisme
  • Diperkenalkan oleh Guillaume Apollinaire pada 1917
  • Digunakan oleh Andre Breton pada 1919 bagi menggambarkan percubaannya terhadap penulisan yang lahir dalam mindanya tanpa berfikir dan olahan awal
  • Breton bersama-sama beberapa pelukis dan penulis Dadaism berkumpul di Paris pada 1920 dan akhirnya pada 1924 Manifesto Surrealist yang pertama diterbitkan
Objektif
  • Pencarian dan penerokaan dalam dunia psikik, fantasi dan alam bawah sedar serta melanggar hukum logik
  • Untuk mengkaji kewujudan mimpi yang tidak terbatas
  • Mengutamakan kebebasan berkarya sampai pada di luar jangkaan
Gaya Catan/Persembahan
  • Menggambarkan imej bawah sedar atau dalam khayalan
  • Objek-objek yang tidak kena-mengena atau tidak berhubungan diletakkan bersisi dalam suatu situasi yang tidak dijangka
  • 2 jenis surealisme, iaitu Surealisme Halusinasi dan Surealisme Abstrak
Surealisme Halusinasi
  • Juga dikenali sebagai Surealisme Figuratif
  • Diwakili oleh Max Ernst, Salvador Dali dan Rene Magritte  
    'The Persistence of Memory', 1931, Salvador Dali

    'Premonition of Civil War', 1936, Salvador Dali
Surealisme Abstrak
  • Juga dikenali sebagai Surealisme Non Figuratif
  • Diwakili oleh Jean (Hans) Arp dan Joan Miro
'Painting', 1933, cat minyak, Joan Miro

'Mountain Table, Anchors, Nayel', 1925, Jean Arp

Renaissance

  • Renaissance bermaksud "kelahiran semula" (re-birth) atau zaman 'cahaya'/keemasan/kegemilangan.
  • Di Eropah, idea "lahir semula" ini bermula pada bidang kesenian termasuk seni tampak dalam abad ke-14.
  • Ianya berkembang hingga ke dalam semua bidang sains, filosofi dan sebagainya dalam abad ke-16.
Pengertian Renaissance
  • Meningkatkan minat dalam kalangan orang barat terhadap catan, seni arca dan seni bina
  • Raja-raja dan kaum bangsawan menghiasi istana dan mahligai mereka dengan karya seni yang cantik dan bermutu.
  • Gereja-gereja juga dihiasi dengan seni arca dan catan serta dibina dengan kemahiran seni bina yang mengkagumkan. 
  • Pelukis-pelukis mendapat perhatian dan sanjungan masyarakat.
  • Kebanyakan mereka mempunyai pengikut dan penuntut yang ramai, yang membantu dan belajar mengenai seni.
Ciri-Ciri Seni Renaissance
  • Manusia sebagai pemusatan/tumpuan
  • Idea peniruan - penumpuan kepada saint dan anthony
  • Falsafah baharu
  • Menggunakan perspektif, ruang dan unsur-unsur seni lain
Perkembangan Renaissance
  • Renaissance terbahagi kepada 3 perkembangan mengikut kawasan iaitu 1.Renaissance Awal di Italy (The Renaissance in Florence), 2.Renaissance Pertengahan di Italy (The Renaissance in Venice), 3.Renaissance di kawasan Utara (Northern Renaissance)
1. Renaissance Awal di Italy
  •  Pembinaan gereja dan tempat ibadat menjadi tumpuan di Italy pada awal abad 14
  • Keadaan ini berlaku apabila ilmu ketuhanan mula disedarkan kepada penganut Kristian.
  • Giotto Frescoes - merupakan orang pertama memulakan idea seni bina gereja yang bersifat baru yang menggabungkan bentuk kun dan separa bulat yang menarik
  • Francesco Traini - telah menghasilkan mural yang bertajuk 'Triumph of Death' pada dinding Compo Santo di Pisa yang mengisahkan manusia dan kehidupan.
  •  Donatello - seorang pengarca yang terkenal pada awal zaman renaissance di mana beliau telah membawa banyak perubahan dalam penghasilan arca. Karyanya : St. George - dikatakan sebagai karya arca yang boleh berdiri sendiri pada ketika itu
  • Fillipo Brunelleschi - telah mengilhamkan seni rekaan pembinaan gereja dan bangunan dengan menggunakan rajah-rajah geometri dan pelan bangunan
  • Lorenzo Ghiberti - menggunakan teknik timbil bagi penghasilan karya arca yang dapat dibuktikan melalui karya 'The Story of Jacob and Esau'.
  • Sandro Botticelli - terkenal dengan catan mythologikal yang mempunyai kesan pengaruh Gothic dan kajian intelektual
2. Renaissance Pertengahan di Italy
  • Era ini merupakan kemuncak kepada tokoh seni pada zaman Renaissance.
  • Tokoh-tokoh yang terkenal pada zaman itu ialah Leonardo da Vinci dan Michelangelo Bounarroti. 
  • Leonardo da Vinci - orang yang menggerakkan ke arah kemuncak Renaissance di mana karya beliau tertumpu kepada bahagian muka manusia, mempunyai unsur-unsur saintifik, matematik dan lain-lain lagi. Karya terkenal : Mona Lisa
  • Michelangelo Buonarroti - Artis serba boleh. Karyanya dipengaruhi oleh karya Masaccip Froscoes dan Donatello. Banyak tertumpu kepada penghasilan arca, bentuk manusia dari pelbagai bahan terutama batu.  
3. Renaissance di Utara 
  • Netherland (Belanda) dianggap sebagai penggerak mula kepada kebangkitan era Renaissance di Eropah
  • Tokoh-tokoh di utara ialah Jan Van Eyck dan Albrecht Durer.  
  • Jan Van Eyck - Artis Belanda yang terkenal. Berlainan dari Leonardo yang cuba mengaitkan seni dan sains. Beliau lebih menumpukan kepada pendekatan pengamatan secara terperinci.
  • Albrecht Durer (1471-1528) - bukan sahaja seorang pakar geometri dan menulis tentang teori perspektif, kadar banding dan falsafah. Menggabungkan kemahiran kraf ukir dengan unsur-unsur Gothic dan Renaissance

Kubisme

 Pengenalan
  • Kubisme merupakan satu zaman dalam gerakan seni yang juga sebuah gerakan moden seni rupa pada awal abad ke-20 yang dipelopori oleh Picasso dan Braque.
  • Kubisme adalah menampilkan objek berbentuk geometri seperti kubus sfera dan lain-lain lagi.
  • Prinsip-prinsip umum pada kubisme iaitu menggambarkan bentuk objek dengan cara memotong, distorsi, overlap, penyederhanaan, transparansi, deformasi, menyusun dan aneka jenis tampak.
  • Gerakan ini dimulakan pada lukisan dan patung melalui pendekatannya masing-masing.
Sejarah Kubisme
  • Zaman kubisme bermula dari pegangan seseorang pelukis yang mashyur. Lahirnya aliran Kubisme pada tahun 1905 merupakan hasil titik peluh pelukis Pablo Picasso dan Brague. Yang menjadi pertanyaannya ialah dari masa idea lukisan yang saat itu membuat menfokuskan seni lukis.
  • Picasso banyak mempelajai patung afrika (sekilas mirip patung Asmat) yang bentuknya lonjong dan proporsinya tidak normal atau tidak realisme.
Ciri-Ciri Kubisme
  • Tidak terikat dengan kongkongan tradisi catan.
  • Model atau realiti luaran tidak diperlukan kerana cata itu merupakan realiti.
  • Struktur geometri adalah asas kepada form yang terdapat di alam semula jadi.
  • Menganggap seni sebagai satu konsep ke arah penciptaan dan menolak peniruan.
  • Penggunaan bentuk dan satah geometrik
  • Merupakan penyelesaian permasalahan 3 dimensi dalam ruang 2 dimensi dengan keinginan untuk mengekalkan sifat-sifat 3 dimensi.
Tokoh Kubisme : Pablo Ruiz Picasso

  • Lahir pada 25 Oktober 1881 dan meninggal pada 8 April 1973 pada umur 91 tahun
  • Merupakan seorang seniman yang terkenal dalam aliran Kubisme dan dikenal sebagai pelukis revolusi pada abad ke-20
  • Ayah Picasso adalah seorang professor di bidang lukisan dan beliau mendorong Picasso dalam bidang seni.
  • Bakat Pablo muncul dalam usia muda sekali dan dia sudah menjadi pelukis yang mahir pada umur belasan tahun.
  • Picasso sudah mengadakan pameran lukisannya.
  • Tersebar luas di antara para pelukis Perancis.
  • Selama 80 tahun, dia menciptakan lebih dari 50,000 karya lukis.
  • Picasso selalu berusaha agar aliran Kubisme ciptaannya tersebar luas.
  • Tokoh utama dalam seni moden dan juga terkenal kerana kebijaksanaan serta kemampuan tekniknya.
  • Picasso meninggal dunia pada bulan April 1973.
 
"Two Girls Reading"-Karya Pertama Picasso yang menggunakan aliran Kubisme


"Les Demoiselles d'Avignon", Picasso, 1907
Kubisme (Tempoh)
  • Karya-karya Picasso sering dikategorikan mengikut "tempoh:. Sedangkan nama bagi tempoh-tempoh yang kemudian sentiasa dipertikaikan, tempoh-tempoh karyanya yang paling biasa diterima adalah seperti berikut :
1. Tempoh Biru (1901-1904) 
- Sifat lukisan-lukisan Picasso dalam tempoh ini muram dengan sedikit warna biru dan dipengaruhi oleh lawatannya ke seluruh Sepanyol serta kematian kawannya yang baru-baru itu. Lukisan-lukisan itu sering menonjolkan akrobat, badut, pelacur, pengemis dan seniman.
2. Tempoh Ros (1905-1907)
- Lukisan-lukisan dalam tempoh ini lebih riang dengan warna-warna jingga serta merah muda, dan masih menonjolkan badut. Picasso bertemu dengan Fernande Olivier, seorang model perempuan bagi pengarca dan pelukis, di Paris dalam tempoh ini dan banyak lukisannya dipengaruhi oleh persahabatannya yang mesra ini, selain daripada pendedahannya kepada lukisan Perancis.

3. Tempoh dipengaruhi Afrika (1908-1909)
- Dalam tempoh ini, Picasso dipengaruhi oleh 2 tokoh yang pada dirinya diilhami pula oleh artifak-artifak Afrika. Beliau melukis kedua-dua tokoh ini dalam lukisannya, Les Demoiselles d'Avignon (kedua-dua orang di sebelah kanan lukisan ini).
 
4. Kunisme Analisis (1909-1912)
- Dalam tempoh ini, Picasso bersama-sama dengan Braque memperkembangkan satu gaya lukisan yang menggunakan warna coklat monokrom di mana mereka memisah-misahkan dan "menganalisis" objek-objek dari segi bentuk. Ketika itu, lukisan-lukisan Picasso dan Braque amat serupa dengan satu sama lain.

5. Kubisme Sintetik (1912-1919) 

Impressionisme

  • Aliran ini mengutamakan kesan selintas dari suatu objek yang dilukiskan.
  • Kesan ini didapati dari bantuan sinar matahari yang merefleksi ke mata.
  • Suatu gerakan seni dari abad ke-19
  • Bermula dari Perancis pada tahun 1860-an
  • Nama ini awalnya dikutip dari lukisan Claude Monet, "Impression, Sunrise".
  • Menurut Issac Newton menjelaskan bahawa apa yang kita lihat adalah cuma kesan pembalikan cahaya terhadap warna pada objek.
  • Menurutnya lagi, pancaran cahaya mengandungi pelbagai warna yang dibalikkan dan ada yang tidak, bergantung kepada sesuatu permukaan.

    Impression, SUnrise by Claude Monet


  • Antara pelukis yang terkenal dalam seni aliran Impresionisme ialah Claude Monet, Pierre Auguste Renoir, Edouard Manet, Pissaro dan Sisley.

Ciri-Ciri Utama Catan Aliran Impresionisme
  • warna-warna cerah (ada pelukis impresionis yang mengharamkan warna hitam kerana dianggap bukan sebahagian dari cahaya)
  • komposisi terbuka
  • kuatnya goresan berus
  • penekanan pada kualiti pengcahayaan
  • subjek-subjek lukisan yang tidak terlalu menonjol
  • sudat pandangan yang tidak biasa 
  • faktor masa adalah sangat penting, maka sapuan berus dilakukan secara spontan dan cepat

- Claude Monet mengkaji dan menganalisis pengaruh cahaya kepada semua subjek yang beliau lukis berulang kali di bawah pengaruh cahaya yang berbeza dan pada masa yang berlainan.
- Melalui cubaan ini, beliau telah menghasilkan beberapa siri catan Rouen Cathedral.


Rouen Cathedral, the West Portal, Dull Weather, 1892

Rouen Cathedral, West Façade, Sunlight, 1892
Contoh Karya Impressionisme
Water Lily Pond by Claude Monet

Doge's Palace, Venice by Pierre-Auguste Renoir, 1881