Monday 31 December 2012

Al-Ghazali (1058-1111)

Mengikut pandangan Al-Ghazali,

- Seni bersandarkan daripada Allah s.w.t kepada Allah
- Seni adalah sesuatu alat untuk membentuk keimanan kepada Allah s.w.t
- Situasi mereka, ketakjuban dengan alam ciptaan Allah akan terlahir dalam diri mereka.
- Maka melalui kebanggaan dan kesyukuran pada ciptaan tuhan akan dapat meningkatkan keimanan seseorang. 
- Ini dapat dilihat apabila pelukis itu melukis lukisan hal-hal yang berkaitan pemandangan atau alam sekeliling.
- Seni juga merupakan pemangkin kepada ketaqwaan
- Seni mnumpukan kepada kebenaran dan keredhaan(Al-falah)Allah s.w.t menghindar perkara-perkara yang dilarang oleh Allah s.w.t 

Plato

Pada pendapat Plato, 
  • Lukisan adalah tiga kali terpisah dari kebenaran. 
  • Seni dan pendidikan perlu dipandukan kepada kebenaran, kebaikan, kesempurnaan, kesejahteraan, dan keindahan.
  • Seni dibincang dengan kaitannya dengan perlakuan, akhlak, nilai dan moral untuk membawa kesejahteraan.
  • Seni dapat mencipta sesuatu persekitaran berkebudayaan dan meningkatkan perpaduan.
  • Bahasa persuasif menggunakan unsur persuasif seperti logik, perwatakan, dan nilai moral. 
  • Pembaca puisi memainkan perasaan dengan ilham yang diterimanya.  



    - Pada zaman dahulu, konsep seni telah dikaitkan dengan ilmu pengetahuan, kebaikan atau nilai moral, kesejahteraan dan keindahan.
    - Pada zaman Plato pula, estatik merupakan satu ilmu yang tersendiri.
    - Terdapat seni visual, seni muzik, seni tari, seni puisi, seni silat, seni teater dan lain-lain lagi dalam bidang seni hari ini.
    - Seni visual adalah bidang yang beri tumpuan kepada tampakan atau penglihatan.
    - Di bawah seni visual bidang seperti lukisan, catan, arca dan sebagainya.
     
    ~Plato telah membincangkan lukisan dengan konsep imitasinya dan puisi dengan konsep ilhamnya.
    ~Plato membandingkan lukisan dengan kebenaran.
    ~Pada beliau, pelukis yang melukis gambar objek meniru objek yang dibuat oleh tukang pembuat.
    ~Tukang pembuat objek itu pula meniru ideanya atau konsepnya mengenai objek itu.
    ~Idea atau konsep objek tukang pembuat itu pula meniru konsep sebenar objek itu yang diberi oleh Tuhan. 
    ~Maka, lukisan adalah tiga kali terpisah dari kebenaran.
     ~Mengikut Plato, walaupun cerita dalam puisi adalah tidak benar, penonton juga dapat mengikut sehingga menangis.
    ~Ini adalah sebab pembaca puisi mendapatkan ilham dari dewa dandengan itu dapat memainkan perasaan semasa membaca puisi. 
    ~Maka puisi itu bukan lmu mengenai kebenaran.
     

Johan Heinrich Pestalozzi

Biodata Pestalozzi

  • Dilahirkan pada 12 Januari 1746 di Zurich, Switzerland 
  • Bapanya Johann Pestalozzi, telah meninggal dunia ketika beliau berusia 5 tahun. Beliau telah dibesarkan oleh ibunya Susanna Hotz Pestalozzi bersama-sama kakak serta seorang pembantu rumah. 
  • Beliau tidak pernah ke sekolah sehinggalah beliau mencapai usia 9 tahun. Pada peringkat awal persekolahannya, beliau tidak begitu menaruh minat dalam pembelajarannya.
  • Walaupun demikian, beliau telah berjaya melanjutkan dan menamatkan pengajiannya di Universiti Zurich (University Of Zurich).
  • Pestalozzi juga memberi komitmennya kepada keadilan sosial dan berminat dalam bidang inovasi yang dia telah ceburi pada awal persekolahannya. Keadaan ini membuatkan Pestalozzi semakin berminat dalam pendidikan. 
     
Konsep tentang Alam, Manusia dan Tuhan
Alam

Mula-mula Pestalozzi mengesan idea Rosseauo tetapi ditolaknya. Pestalozzi menggunakan istilahalam” yang sinonim dengan sesuatu yang asli boleh berkembang. Alam yang asli itu perlu diisi dengan sesuatu yang baik untuk menjaga keharmoniannya.
Manusia 
Manusia ialah bahagian integral dari alam yang mempunyai proses perkembangan pada diri mereka. Manusia khasnya kanak-kanak terdapat 3 tahap penting iaitu :
 i) pemikiran kanak-kanak masih kabur
ii) objek-objek muncul pada awalnya yang dibentuk melalui kualiti yang eksplisit 
iii) objek-objek ini dikatakan sebagai konsep-konsep umum atau menurut kata Pestalozzi “ditentukan”.

Tuhan 


Pestalozzi percaya warak atau patuh kepada Tuhan akan membawa kebijaksanaan dan semangat wira. Warak maksudnya alimberiman. Seseorang yang warak tidak melakukan perkara yang mungkar dan jahat seperti rasuah dan menyeleweng. Mereka juga dilihat tidak meninggalkan sembahyang dan rukun Islam yang lain.

Konsep tentang Pendidikan
Langkah yang digunakan
Cara yang ditekankan oleh Pestalozzi disebut Pestalozianisme. Cara beliau adalah seperti belajar tulisan dan geometri dan tidak beza dari mata pelajaran lain. Konsep ini menekankan kepentingan aktiviti mata,kepala dan tangan tetapi tidak pada keistimewaan seni yang membezakannya sebagai satu disiplin tersendiri. Pestalozzi juga percaya bahawa kerja tangan atau kraftangan mestilah juga diajar dengan menekankan konsep pendidikan sepanjang hayat terhadap aktiviti praktikal ini.

Menurut Pestalozzi, beliau memperkembangkan cara dengan pengasuhan dan pendidikan anak, iaitu Kepala, Hati dan Tangan.
Kepala : Alias intelektual yang dikembangkan adalah bahasa, lagu, tulisan, berhitung dan menggambar.
Hati : Mulai dari perasaan seperti cinta dan sabar hingga tingkat tertinggi, iaitu patuh kepada Tuhan.
Tangan : Berkaitan dengan kemampuan, praktis dan keterampilan.  
Tujuan Pendidikan
Tujuan pendidikan menurut Pestalozzi adalah modern civilization. Khususnya pembebasan diri dari kerumitan persepsi diri dan hal-hal yang tidak berguna. Menurut beliau, pengetahuan adalah untuk mendapatkan kebahagiaan.